1. Copilul nu raspunde cand il strigi pe nume.
2. Nu-ti arata cu degetul ce vrea, ce a vazut, ce l-a surprins.
3. Nu arata obiectele uzuale.
ABA implica structurarea unei abilitati pentru a putea fi invatata in pasi mici si recompensarea copilului pentru fiecare pas pe care l-a parcurs corect.
Raspunsurile simple sunt in mod tipic predate la inceput si apoi extinse la nivelul comportamentelor mai complexe, adecvate varstei.
Elevii sunt initial ajutati sa dea raspunsurile corecte, micsorand in acelasi timp sansele de a raspunde gresit.
In mod normal copilul se dezvolta de la sine frumos intr-un mediu stimulativ, intr-un climat afectiv pozitiv in familia sa. Uneori insa dezvoltarea sa este ingreunata de anumiti factori iar persoanele din jur incep sa oscileze intre doua intrebari: copilul are probleme? copilul se dezvolta normal?
Cand insa aceste 2 intrebari revin obsedante, pentru a facilita un raspuns, trebuie sa tineti cont de urmatoarele:
1. In ceea ce priveste limbajul si comunicarea, copilul pana la 2 ani trebuie sa stie sa: execute comenzi simple fara a i se da indicatii prin gesturi, sa poata da sau arata 10 – 12 obiecte familiare la cerere, sa indice 3 – 5 imagini dintr-o carte cand i se cere, sa arate cel putin 3 parti ale corpului sau si ale celorlalti, sa raspunda la intrebarea “ce e asta?”, sa isi spuna numele sau porecla si sa ii numeasca si pe ceilalti membri din familie care locuiesc in casa, sa numeasca jucarii, sa raspunda cu DA si NU la intrebari care necesita raspuns de acest fel.
2. Socializare – pana la doi ani copilul trebuie sa stie sa faca “Pa”, sa raspunda la nume privind persoana care l-a strigat sau intinzand mainile spre ea, sa imite miscarile simple ale unui copil in joc, sa imite adultul in actiuni simple, sa caute contactul ochilor 2,3 minute, sa respecte interdictia cand i se spune NU!, sa salute cunostintele cand i se cere, sa tina o carte adultului pentru a i se citi din ea, sa i-a parte la jocuri pentru o perioada scurta (impinge masina, arunca mingea la alt copil), sa faca contact vizul cu persoana careia ii “cere” ceva.
3. Autoservire – pana la doi ani copilul ar trebui sa se descurce sa manance independent cu lingura si sa bea cu ceasca (chiar daca varsa putin), sa foloseasca gesturi sau cuvinte pentru a semnaliza nevoia de a merge la baie, sa isi scoata hainele (sosetele, pantalonii, jachetele, cand sunt desfacute la nasturi).
4. Cognitiv – copilul invata inaintea varstei de 2 ani sa execute gesturi simple la cerere (ridica mainile), sa asocieze obiecte asemanatoare dar si obiecte cu imaginea lor, sa arate spre sine cand este intrebat, sa suprapuna 3 cuburi la cerere, sa mazgaleasca cu creionul, sa dea paginile unei carti.
Daca aveti de bifat cel putin 3 dintre acesti itemi, in fiecare dintre aceste arii de dezvoltare, pe care copilul nu-i poate realiza, mergeti si vorbiti cu un specialist.
Mama poate spune “Eu ma inteleg bine cu copilul meu, inteleg ce vrea.” – intrebare este daca si ceilalti il inteleg, daca copilul isi poate face cunoscute dorintele, nevoile, daca impartaseste cu ceilalti bucuria, supararea.
Cand aveti de bifat un item sau doi din toata lista si mai ales daca asta se intampla cu o frecventa si o intensitate mica, motivele de ingrijorare sunt minime, dar daca lista cuprinde multi itemi avem de-a face cu un copil care are nevoie de ajutor suplimentar. Nu ezitati sa-l cereti si sa il oferit copilului. Cu cat mai repede cu atat mai bine!
Citește aici toate știrile AITA »
Vezi aici toate evenimentele AITA »
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Politica de confidentialitate si cookies