1. Copilul nu raspunde cand il strigi pe nume.
2. Nu-ti arata cu degetul ce vrea, ce a vazut, ce l-a surprins.
3. Nu arata obiectele uzuale.
ABA implica structurarea unei abilitati pentru a putea fi invatata in pasi mici si recompensarea copilului pentru fiecare pas pe care l-a parcurs corect.
Raspunsurile simple sunt in mod tipic predate la inceput si apoi extinse la nivelul comportamentelor mai complexe, adecvate varstei.
Elevii sunt initial ajutati sa dea raspunsurile corecte, micsorand in acelasi timp sansele de a raspunde gresit.
Psih. Iliana Brosteanu
Art-Terapia este o forma de terapie prin arta. Aplicata intr-un mediu structurat sau nu, aceasta se detaseaza de celelalte forme de terapie prin caracteristica sa ludica, fiind o modalitate de interventie usor accesibila si placuta, al carei instrument de lucru este actul de creatie propriu-zis. Terapia comportamentala este o tehnica proiectata in vederea eliminarii comportamentelor indezirabile ce pot fi observate direct. Ideea unei abordari comportamentale a art-terapiei ar putea parea antitetica, dar beneficiile sale te pot surprinde destul de mult, daca, pana acum, nu ai luat in considerare arta ca forma de terapie. Tehnica art-terapiei fisurează subtilele bariere afective autoimpuse si poate fi adaptată oricărei orientări terapeutice, fara a epuiza terapia. In randul art-terapeutilor este des intalnita utilizarea tehnicilor comportamentale. De exemplu: incurajarea unui subiect inhibat sau nevrotic sa faca o mazgaleala pentru un minim de implicare si apoi incurajarea acestuia pentru participare reprezinta o abordare comportamentala (intarire).
“Modelarea realitatii” imbina tehnicile traditionale ale art-terapiei cu pricipiile de modificare a comportamentului si este una dintre metodele utilizate in abordarea comportamentala a art-terapiei. Aceasta tehnica incepe prin identificarea unui concept care se dezvaluie prea putin in productiile artistice ale subiectului, urmand a fi dezvoltat, intro forma reprezentationala, prin constructia unor modele din ce in ce mai complexe. Tehnica structurata ofera conceptelor vagi o forma concreta.
Abordarea comportamentalista a art-terapiei are o contributie importanta in dezvoltarea si imbunatatirea abilitatilor sociale. Creste calitatea vietii prin reglarea starii fizice, psihice si emotionala a beneficiarilor. Putem afirma ca aduce un aport major in tratarea si vindecarea tulburarilor de dezvoltare si integrare, a tulburarilor de anxietate sau depresie.
Principalii beneficiari ai art-terapiei comportamentale sunt copiii si tinerii adulti; pentru acestia reprezintand o forma foarte atractiva si usor accesibila de exprimare a dorintelor, aspiratiilor si nevoilor lor. O abordare comportamentala a art- terapiei aduce progrese majore in lucrul cu copiii sever anxiosi, in randul copiilor cu deficiente cognitive, atat in privinta comportamentului,dar mai ales in satisfacerea nevoilor lor emotionale.
Exprimandu-te prin arta iti poti descoperi noi straturi ale personalitatii tale, iti poti cunoaste mai bine capacitatile, limitele si temerile, iar in prezenta terapeutului ai posibilitatea de a lucra in vederea depasirii, ameliorarii si valorificarii lor.
Bibliografie:
Kazdin,A.E. Behavior modification in applied settings, Homewood, 1975
Aron Rubin, J. Tratatul de art-terapie: Teorie si practica, Editura Trei, Bucuresti, 2009
Roth, E.A, Art-therapy : Expanding horizons, American Art Therapy assoc., Baltimore, 1979
Citește aici toate știrile AITA »
Vezi aici toate evenimentele AITA »
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Politica de confidentialitate si cookies
Politica de retur