1. Copilul nu raspunde cand il strigi pe nume.
2. Nu-ti arata cu degetul ce vrea, ce a vazut, ce l-a surprins.
3. Nu arata obiectele uzuale.
ABA implica structurarea unei abilitati pentru a putea fi invatata in pasi mici si recompensarea copilului pentru fiecare pas pe care l-a parcurs corect.
Raspunsurile simple sunt in mod tipic predate la inceput si apoi extinse la nivelul comportamentelor mai complexe, adecvate varstei.
Elevii sunt initial ajutati sa dea raspunsurile corecte, micsorand in acelasi timp sansele de a raspunde gresit.
Articol preluat din: Terapia tulburarilor de limbaj, Ecaterina Vrasmas, Cornelia Stanica, editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1997
Dintre activitatile cu caracter general amintesc:
Educarea respiratiei si a echilibrului inspir-expir
- gimnastica generala, corporala
- exercitii respiratorii simple (inspirarea aerului pe nas si expirarea acestuia pe gura, formarea de valuri pe suprafata unei ape prin suflare,aburirea unei oglinzi, suflarea intr-o lumanare aprinsa);
Imbunatatirea miscarii organelor fono-articulatorii
- exercitii speciale pentru muschii obraijlor (miscari de sugere-umflare a obrajilor),
- exercitii speciale pentru muschii limbii (scoaterea ritmica a limbii, stergerea dintilor cu limba , pozitionarea limbii peste buza inferioara/superioara),
- exercitii speciale pentru muschii buzelor (tuguierea buzelor, vibrarea buzelor prin imitarea sforaitului, acoperirea alternativ? a unei buze prin cealalt?, framantarea buzelor)
- exercitii speciale pentru muschii maxilarelor ( clantatinul dintilor,miscarea maxilarului inferior stnga dreapta)
Dezvoltarea muschilor fini ai mainii
- exercitii de gimnastica (imitarea picaturilor de ploaie, strangere si desfacerea succesiva a pumnului,);
- modelaj (lut sau plastelina);
- pictura, desen;
Optimizarea coordonarii oculo-motorii in vederea realizarii activitatii de scriere
- insirarea de margele pe un snur, punerea tintelor pe o plansa dupa un anumit model);
- decupari, lipiri pe un contur dat;
In ceea ce priveste exercitiile cu caracter specific, acestea variaza in functie de fiecare problema de limbaj in parte si presupun elaborarea unui plan de interventie personalizat si adecvat la particularitatile de dezvoltare ale fiecarui copil .
Conditiile de baza pentru ca un program logopedic sa demareze eficient sunt legate de faptul ca este necesar ca, copilul sa stie sa imite, sa poata sustine contactul vizual si sa poata fi antrenat in activitate pentru scurt timp.
De exemplu, daca avem de-a face cu un sigmatism (adica, copilul nu pronunta corect sunetul „S” ) avem de parcurs urmatorii pasi:
In cazul in care este vorba de o nedezvoltare a limbajului, la toti pasii prezentati mai sus, se adauga si etapa in care se emit izolat vocalele.
Aceste etape sunt necesare independent de varsta cronologica a copilului si se vor parcurge totdeauna pentru ca evolutia sa fie armonioasa.
Tot in cadrul activitatii logopedice se urmareste si dezvoltarea abilitatilor de comunicare orala ale copilului prin activitati de genul
Dezvoltarea vocabularului activ si pasiv, a limbajului impresiv si expresiv:
- formarea unui cuvant nou din ultima silaba (sau sunet) a cuvantului precedent (jocul de tip fazan);
- completarea cuvintelor cu prima silaba rostita de logoped;
- gasire de rime;
- povestiri pe diverse teme;
- invatare de poezii, proverbe, ghicitori;
Este important pentru ca procesul de recuperare sa se realizeze cu succes sa existe o buna colaborare intre logoped-terapeut si parinti. Astfel, interventia logopedica inceputa de logoped trebuie sa fie continuata de terapeutul cu care copilul lucreaza in fiecare zi si sustinuta de parinti acasa.
Despre cursurile de logopedie desfasurate in cadrul Asociatiei AITA cititi mai multe detalii aici: http://autismro.wordpress.com/2011/09/07/997/
Citește aici toate știrile AITA »
Vezi aici toate evenimentele AITA »
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Politica de confidentialitate si cookies
Politica de retur